Skip to content

Insentif Tunai RM150 Hingga RM250

Insentif Tunai RM150 Hingga RM250 – Insentif berbentuk sijil penghargaan dan wang tunai kepada pelajar-pelajar yang mencatat kejayaan cemerlang dalam ujian awam tertentu.

Negeri Pahang membuat inisiatif untuk mengiktiraf pencapaian gemilang pelajar dalam peperiksaan awam dilaksanakan melalui Program Hadiah Prestasi Cemerlang (HPC).

Program Hadiah Prestasi Cemerlang (HPC)

Tujuan utama HPC adalah untuk memberi galakan kepada pelajar sekolah di Negeri Pahang yang berjaya mencapai prestasi cemerlang dalam peperiksaan seperti UPSR, SPM, STPM, dan STAM.

Melalui pemberian insentif berbentuk tunai dan penghargaan, program ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi pelajar serta mengiktiraf usaha serta kerja keras yang mereka lakukan sepanjang proses pembelajaran mereka.

Insentif Tunai RM150 Hingga RM250

Insentif yang diberikan melalui HPC dibahagikan mengikut kategori peperiksaan awam yang berbeza. Berikut adalah perincian insentif yang diberikan:

1. Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR)

  • Insentif/Tunai: RM150
  • Pencapaian: 6A (SK) / 8A (SJK)

2. Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)

  • Insentif/Tunai: RM200
  • Pencapaian: Minimum 8A ke atas

3. Sijil Menengah Agama (SMA)

  • Insentif/Tunai: RM200
  • Pencapaian: Pangkat Mumtaz

4. Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM)

  • Insentif/Tunai: RM250
  • Pencapaian: Minimum 3A ke atas

5. Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)

  • Insentif/Tunai: RM250
  • Pencapaian: Pangkat Mumtaz

Insentif yang berbeza ini mencerminkan tahap pencapaian yang diperlukan dalam setiap peperiksaan, menggalakkan pelajar untuk mencapai kecemerlangan yang lebih tinggi dalam pelbagai bidang akademik.

Pelaksanaan Program

Program HPC dilaksanakan di bawah pengawasan Jabatan Pendidikan Negeri Pahang (JPNP) dan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), memastikan bahawa kriteria pencalonan dan pemberian insentif dijalankan dengan teliti dan adil.

Proses pemberian insentif ini turut membantu dalam meningkatkan motivasi dan semangat bersaing di kalangan pelajar sekolah, serta memperkasakan sistem pendidikan negeri.

Manfaat Program

Manfaat yang diperolehi daripada pelaksanaan Program HPC adalah jauh lebih luas daripada sekadar pemberian wang tunai.

Ini termasuk peningkatan prestasi akademik pelajar, peningkatan motivasi dan semangat bersaing, serta penjenamaan positif terhadap sekolah dan sistem pendidikan negeri secara keseluruhannya.

Selain itu, program ini turut memberi pengiktirafan kepada usaha dan kejayaan pelajar yang dapat menginspirasi pelajar lain untuk turut berusaha ke arah yang lebih baik.

Cara Memohon

Bantuan ini akan diuruskan oleh pihak Yayasan Pahang. Untuk maklumat lanjut boleh layari laman web rasmi di pautan berikut: https://www.yp.org.my/program-bantuan-pendidikan/hadiah-pelajar-cemerlang-hpc/

Cara Membuat Temu Janji Dengan Yayasan Pahang

  1. Urusan janji temu boleh dibuat melalui laman web Yayasan Pahang (YP).
  2. Waktu janij temu bermula 8.30 – 4.30 petang pada setiap hari bekerja sahaja.
  3. Permohonan janji temu dalam talian boleh dibuat seawal 30 hari dari tarikh semasa dan tertakluk kepada kekosongan.
  4. Pemohon hendaklah memilih tarikh dan slot masa mengikut waktu operasi/bekerja rasmi yang telah ditetapkan.
  5. Pengesahan janji temu akan dihantar melalui pesanan ringkas (SMS) berdasarkan nombor telefon yang didaftarkan semasa membuat permohonan.
  6. Jika pemohon lewat atau tidak hadir pada tarikh dan masa yang ditetapkan, janji temu yang dibuat akan terbatal dan perlu membuat permohonan semula.
  7. Pemohon hendaklah mendaftar masuk (check in) dengan mengimbas kod QR menggunakan aplikasi MySejahtera sebelum memasuki premis YP.
  8. Semasa hadir untuk berurusan janji temu, sila pastikan tuan/puan memakai pelitup muka dan hidung (face mask) serta mengamalkan penjarakan sosial 1 meter ketika berada di ruangan kaunter.

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari informasi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Exit mobile version