Skip to content

Kes Keropok Beracun, Pekebun Dakwa Datuk Mangsa Putar Belit Cerita

  • Berita

Susulan kes keropok beracun sehingga mengorbankan dua nyawa Julai lalu, pekebun dikenali sebagai Uzair Shafawi tampil menceritakan situasi daripada pihaknya.

Menerusi satu perkongsian di Facebook, Uzair berkata, keropok berkenaan sebenarnya diletakkan di atas pagar dengan ketinggian 4 kaki setengah.

Menurut pekebun ini, memang tidak logik kanak-kanak berumur 2 hingga 3 tahun dapat mengambilnya. Tambahan pula ianya diletakkan di laluan kera di kawasan hutan bukannya di tepi jalan.

Akulah si pekebun yang ditahan tu atas kelalaian mak dan juga penjaga kepada dua mangsa tu (alfatihah). Aku dok dalam 8 ari, buta ja kena dok dalam. Memang naya ja aku kena. Mak dan juga tok kepada mangsa tu masih lagi tak ditahan.

Pekebun ini juga meluahkan rasa kecewa apabila tiada seorang pun wartawan menemuramahnya untuk bertanyakan hal sebenar.

Jelasnya, selepas kejadian itu, dia memberi kerjasama penuh kepada pihak polis dan tidak lari ke mana-mana pun.

Bila ada kematian pertama baru aku ditahan. Pada hari aku ditahan aku berada di kampung rumah mertua aku sebab aku hantaq anak bini aku balik sana.

Aku rasa aku akan ditahan sebab tu lah aku hantar anak bini balik kampung mertua aku. Keluarga mangsa sorang pun tak ditahan lagi. Kena berlaku adil la. Kalau nak tahan, tahan la kedua-dua pihak. Aku dah ditahan. Kenapa mereka masih lagi tak ditahan.

Lebih mengejutkan apabila pekebun ini mendakwa datuk kepada mangsa banyak memutar belit cerita sebenar.

Semua orang pi rumah tok kepada budak-budak tu. Tok dia pulak banyak putaq belit cerita. Kalau ada wartawan atau NGO dan juga adun sini mai rumah aku.

Aku boleh ceritakan perkara sebenar tapi haram sorang pon tak mai rumah aku. Yang mai rumah aku adalah pihak polis ja. Bagi aku pihak polis memang terbaik.

Aku difitnah disebabkan tok kepada mangsa reka cerita bukan-bukan. Kalau ikut kehendak aku, aku nak saman ja tok kepada budak-budak ni.

Pekebun ini juga mendakwa kanak-kanak tersebut telah diabaikan oleh ibu bapa dan penjaga mereka sejak kecil lagi.

Katanya, mereka dibiarkan masuk dan berkeliaran di dalam hutan tanpa pemantauan orang dewasa. Dakwanya, pernah satu ketika kedua-dua mangsa berjalan ke rumahnya dalam keadaan lampin penuh najis dan berkaki ayam.

Boleh datang kampung aku dan tanya orang kampung berdekatan rumah budak-budak tu. Memang depa abai budak-budak tu. Anak yang no dua tu mak dia bukan beranak dekat hospital tapi beranak dalam bilik ayaq. Budak-budak memang terabai dari kecil lagi.

Uzair mendakwa lagi, datuk juga tidak ambil peduli dengan cucu sendiri dan mula ‘play victim’ apabila ditemubual wartawan.

Uzair meminta para wartawan berkunjung ke rumahnya di Kampung Padang Ubi Labu Besar untuk mengetahui perkara sebenar.

Lelaki ini mahu keadilan di mana ibu bapa mangsa juga perlu ditahan di atas kelalaian mereka.

Sumber Penulisan OhMedia

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari informasi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.