Skip to content

Harga Emas 999 Harga Semasa

  • Info

Terdapat banyak gred emas dalam pasaran dan antara yang popular adalah emas 999.

Sekiranya anda merupakan sseorang pelabur emas, adalah penting untuk anda mengetahui harga emas 999 bagi memudahkan perancangan pelaburan anda sama ada hendak menjual, beli ataau terus menyimpan simpannan atau pelaburan anda tersebut.

Kenali Emas 999

Apa itu emas 999?

Seperti mana yang anda ketahui, terdapat banyak “gred” emas yang dijual di pasaran yang biasanya dilabel sebagai emas 999, emas 916, emas 750 dan seumpamanya.

Emas 999 dianggap sebagai ketulenan emas terbaik yang sedia ada, dan juga dikenal dengan nama emas 24 karat.

Ini merujuk kepada ketulenan dalam bahagian setiap 1,000 – dikenali sebagai kehalusan – bermakna 999 bahagian adalah emas.

Terdapat tiga unit ukuran kandungan emas yang biasa digunakan dan yang paling kurang digunakan adalah sebagai peratusan mudah – dalam kes emas 999 ini akan menjadi 99.9% tulen.

Secara tradisinya, ketulenan emas kepada logam lain diberikan sebagai sebahagian daripada 24 – sistem karat yang ramai di antara kita tahu. Emas tulen, 100% ialah 24 karat (emas 24 karat) dn berdasarkan kiraan ini, 50% emas akan menjadi 12 karat atau 500 emas.

Jenis ukuran ketiga dikenali sebagai kehalusan (fineness).

Pengukuran karat tradisional perlahan-lahan digantikan dengan skala kehalusan milesimal yang lebih tepat, bermakna ia menggunakan bahagian setiap 1,000 berbanding 24. Di sinilah 999 emas mengambil namanya.

Sekiranya anda berminat untuk melabur dalam emas 999, maka adalah penting anda mengetahui harga terkini emas 999 dan ilmu pelaburan yang betul untuk membolehkan anda memaksimakan keuntungan.

Fungsi & Kegunaan

Emas tulen 999 adalah lembut dan mudah ditempa, menjadikannya tidak praktikal untuk banyak aplikasi.

Apabila digunakan untuk membuat barang kemas misalnya, ia akan cepat rosak di bawah haus dan lusuh penggunaan sehari-hari. Oleh itu, emas dicampur dengan logam lain yang lebih keras untuk membuat aloi emas, dan boleh dicampur dengan logam berharga atau logam asas yang lain.

Emas tulen 999 digunakan sama ada sebagai bahan mentah untuk mengaloi, atau untuk syiling jongkong pelaburan dan bar emas yang akan kurang dikendalikan.

Beli Emas 999

Sekiranya anda berminat untuk melabur dan membeli emas 999, pastikan anda tahu harga terkini emas 999 bagi memastikan anda dapat memaksimakan “keuntungan” anda.

Paling penting, pastikan anda membeli daripada agen atau penjual yang bagi mengelakkan anda menjadi mangsa scammer.

Berikut merupakan beberapa tempat yang dipercayai untuk membeli emas 999:

Harga emas 999 setakat 14 Julai 2024 adalah RM 395 segram, manakala setakat 5 Julai, harga di YaPEIM adalah RM388 segram.

Harga emas 999

Harga emas tertinggi tahun ini direkodkan pada 16 April 2024 dengan harga RM 399 segram manakala harga emas terendah pula direkodkan pada 4 Jan 2024 dengan harga RM 329 segram.

Untuk mendapatkan update terkini tentang harga semasa, anda boleh merujuk saluran berikut https://www.publicgold.my/harga-emas-hari-ini/ , Ar Rahnu YaPEIM – Kop. YaPEIM Bhd atau Harga Emas Malaysia

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari informasi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.