Skip to content

Al-Fatihah : Kronologi kes Nidza Afham

  • Berita

Kronologi kes Nidza Afham – Pada 13 Ogos 2024, media sosial dikejutkan dengan berita kehilangan penyanyi muda, Nidza Afham Mokhtar. Nidza yang dikenali melalui rancangan realiti ‘I Can See Your Voice Malaysia’, dilaporkan hilang selepas keluar berjoging di Stadium Sultan Sulaiman, Klang.

Berikut adalah kronologi kejadian yang membawa kepada penemuan mayatnya.

Kehilangan dilaporkan

Nidza Afham, 23 tahun, dilaporkan hilang selepas keluar berjoging di Stadium Sultan Sulaiman, Klang pada malam 13 Ogos 2024. Beliau meninggalkan rumah sekitar jam 7.45 malam menggunakan perkhidmatan e-hailing, InDrive dan sampai di Stadium Klang pada jam 8.17 malam.

Kali terakhir Nidza membalas mesej teman wanitanya, Miera pada jam 9.04 malam. Jam 11.53 malam, Nidza tidak menjawab panggilan Miera.

Kronologi kes Nidza Afham

Lokasi terakhir

Lokasi terakhir keberadaan Nidza adalah di Jambatan Kota berhampiran Majlis Bandaraya Diraja Klang (MBDK).

‘Kehilangannya’ itu membuatkan ahli keluarganya risau, lalu datang ke lokasi untuk mencari Nidza. Mereka kemudian didatangi dua lelaki (penarik kenderaan) yang kebetulan berada di lokasi tersebut dan membantu mereka mencari Nidza di sekitar kawasan jambatan.

Dua lelaki itu kemudian berlari sehingga ke hujung jambatan baru dan menemui telefon bimbt dan dompet milik Nidza dalam keadaan ‘tersusun’.

Kronologi kes Nidza Afham
Dompet dan telefon bimbit yang ditemui

Usaha mencari

Keluarga dan pihak berkuasa menjalankan usaha mencari, termasuk melaungkan azan di Jambatan Sungai Klang pada 3.31 petang oleh bapanya sebagai ikhtiar mengesannya.

Penemuan mayat

Pada 14 Ogos 2024, mayat seorang lelaki dewasa ditemui di sungai sekitar Jambatan Sungai Klang dan disahkan sebagai Nidza Afham oleh Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan.

Mayat mangsa ditemui oleh seorang pemancing yang kemudian segera melaporkan penemuan itu kepada pihak berkuasa.

Pengesahan keluarga

Keluarga Nidza mengesahkan tiada unsur pergaduhan atau kes pinjaman wang yang terlibat dalam kehilangan ini. Mereka juga menyatakan bahawa Nidza tidak menunjukkan sebarang perilaku pelik sebelum kejadian.

Siasatan awal polis

Polis percaya, kes Nidza berkaitan dengan kes samun. Ini kerana penemuan dompet dan telefon bimbitnya di Jambatan Sungai Klang dalam keadaan mencurigakan.

Kad debit dan wang tunai miliknya hilang, manakala kad pengenalan, kad pelajar dan gambar masih berada dalam dompet.

Sumber: Sinar Harian, X Efahanie, Berita Harian, Thereporter

PENAFIAN

Pihak Mynewskini bukanlah dari mana-mana agensi kerajaan dan tidak ada kaitan dengan agensi kerajaan.
Pihak Mynewskini hanya berkongsi maklumat kepada pembaca dan pencari informasi yang berkaitan dengan bantuan yang diberi oleh pihak kerajaan.
Harap maklum. Terima Kasih.